Hans Tausens Kirke fylder 100 år

Dette efterår er et festligt et af slagsen på Bryggen, da Hans Tausens Kirke runder et skarpt hjørne og rammer de 100 år. Og det skal fejres!

Kirkens runde fødselsdag er allerede blevet markeret med en ny statue og en fejring i børnenes ånd. Men der er meget mere på programmet, som du kan se længere nede på siden. Hvis du er nysgerrig på, hvordan kirken på Bryggen blev fejret, da den fyldte 25, kan du kigge på jubilæumsfolderen fra 1949 her.

Kantategudstjeneste: Søndag den 13. oktober klokken 16:00

Johann Sebastian Bach, BWV 49: "Ich geh’ und suche mit Verlangen". J.S. Bach komponerede denne kirkekantate i Leipzig og opførte den første gang den 3. november 1726. Det er en solokantate, en dialog mellem sopran og bas.

Koncert med Loïc Destremau: Torsdag den 31. oktober klokken 19:30

Ved denne koncert præsenterer vores nye organist Loïc Destremau sin kompositoriske side og byder hermed publikum velkommen til en smag på, hvad der i klassisk musikhistorisk forstand måske kan opfattes som "sprit-ny" instrumentalmusik, skrevet af Loïc inden for de seneste år.

Vi skal i kirkens klingende rum høre værker skrevet for små og større kammerbesætninger spillet af studerende ved - og musikere med tilknytning til - Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, hvor Loïc har studeret, og som Hans Tausens Kirke har stor og glæderig samarbejdstradition med.

Dansk-franske Loïc er komponist og organist og blev sidste år ansat som deltidsorganist i Islands Brygges Sogn. Siden da er han ved siden af den kirkelige beskæftigelse blevet uddannet komponist fra solistklassen ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og debuterede i april 2024.

Vel mødt til koncert med Ny Musik!

Højskoledag med Kristian Leth, Bertel Haarder og Cecilie Rubow: Lørdag den 2. november 9:30-17:00

I løbet af dagen kan du opleve forsker Cecilie Rubow fortælle om ”Indendørsmenneskets natur” og forfatter og musiker Kristian Leth om ”Håb - et forsvar for fremtiden”. Dagen slutter med en sangtime med Bertel Haarder.

Det koster 120 kroner at være med, og du får også kaffe og frokost med.

Tilmelding er påkrævet. Du kan tilmelde dig og læse mere om dagen her.

100-års jubilæumsgudstjeneste: Søndag den 1. december klokken 11:00

Denne 1. søndag i advent er det 100 år siden, at Hans Tausens Kirke blev indviet.
Det fejrer vi naturligvis med en festgudstjeneste med procession og prædiken af Biskop Peter Skov-Jakobsen.

Menighedsrådet er efter gudstjenesten vært ved en reception.

Julekoncert med The Baroque Society: Søndag den 8. december klokken 16:00

”Natale – julespecial” er The Baroque Society’s julekoncert i Hans Tausens Kirke.

Vi tager sydpå til de franske sneklædte alper og Muffats magiske univers - og hele vejen til Rom og Corellis pastorale klange. Dybt inde i Venedigs labyrinter bliver vi fanget af Tomaso Albinonis Sinfonie a cinque - musik som varmer hjerte og sjæl. Vi ender vores adventsrejse i Napoli hos den mesterlige Alessandro Scarlatti.

Chancerne er store for, at vi smutter forbi Nürnberg og Pachelbel på vej tilbage - men stop! - vi spiller ikke den kanon du allerede kender - vi har nye skatte på lager… Tør du? Vi glæder os! Og lover masser af sydlandsk julestemning.

The Baroque Society er Københavns nye barokband - et karismatisk ensemble, som vil gøre klassiske koncertoplevelser vedkommende for nye generationer. Sammen kombinerer de barokmusikkens virtuositet og elegance med improvisation og visionær programlægning.

For hvad hvis noget af den smukkeste musik, der findes, endnu ikke er opdaget?