Højskoledag med Kristian Leth, Bertel Haarder og Cecilie Rubow

Lørdag 2. november 2024, kl. 09:30 - 17:30
Hans Tausens Kirke, Halfdansgade 6, 2300 København S
120 kr.

Vi glæder os til at byde velkommen til højskoledag i Hans Tausens Kirkes menighedssal med foredrag, musik, sang og mad!

I løbet af dagen kan du opleve forsker Cecilie Rubow fortælle om ”Indendørsmenneskets natur” og forfatter og musiker Kristian Leth om ”Håb - et forsvar for fremtiden”. Dagen slutter med en sangtime med Bertel Haarder.

Det koster 120 kroner at være med, og du får også kaffe og frokost med.

Du skal senest tilmelde dig fredag den 25. oktober, og du tilmelder dig her - eller længere nede på siden efter beskrivelsen af dagens foredragsholdere.

Foredragsholderne er:

Cecilie Rubow: Indendørsmenneskets natur

Vi lever det meste af vores tilværelse inden døre. Antropologen Cecilie Rubow har undersøgt, hvad den livsform betyder for vores forståelse af naturen og vores håndtering af verdens økologiske kriser. I et etnografisk feltarbejde fulgte hun i fodsporene på strandmennesker, fuglefolk, miljøforkæmpere og klimaaktivister. Foredraget vil give eksempler fra feltarbejdet og introducere til ny antropologisk tænkning om, hvordan de økologiske kriser kalder på nye måder at begribe naturen på.

Cecilie Rubow er lektor på Institut for Antropologi på Københavns Universitet. Hun har tidligere forsket i og udgivet bøger om ritualer, tro og religion i Danmark, om danskernes folkereligiøsitet og opfattelse af døden. De senere år har Cecilie beskæftiget sig med natur, klima og økologi. Senest har hun udgivet bogen: ”Indendørsmenneskets natur” (2022). I 2023 modtog hun ”Årets undervisningspris” fra Københavns Universitet for særligt god og inspirerende undervisning.

Kristian Leth: Håb - Et forsvar for fremtiden

Dette foredrag er et helhjertet forsvar for håbet og en veldokumenteret afvisning af den dommedag, medierne fortæller os er på vej. Baseret på Leths bog af samme navn er foredraget underbygget igennem masser af data og interviews med internationale videnskabsmænd og eksperter, som sagligt argumenterer for, at vi skal mane frygten i jorden. Kristian Leth forklarer, hvorfor vi egentlig burde være mere optimistiske nu, i denne tid, end nogensinde før.

Vi mennesker har altid forudsagt verdens nært forestående undergang. I dag fylder klima, terror og pandemier aviser og tv og hjemmesider, og alle har hver deres take på, hvordan verden snart ender eller i det mindste undergår katastrofale forandringer. Det er blevet umoderne at håbe og tro på, at det kan være anderledes. Optimisme er naivt. Det er uncool at være entusiastisk, når det kommer til fremtiden. Men hvorfor er det sådan? Hvorfor har vi mennesker altid frygtet fremtiden? Og er det egentlig mere velbegrundet i dag end tidligere? Eller mindre? Og hvad gør det ved os som mennesker at have frygten som grundtone i livet?

Kristian Leths talent peger i mange retninger, men mest af alt er han musiker og forfatter – med udgivelse af 16 plader og 10 bøger.
I øjeblikket er Kristian aktuel med det prisvindende radioprogrammet ’Bibelen Leth fortalt’, hvor han formidler Bibelens budskaber, som han mener er verdens vigtigste bog, og han er også aktuel med erindringsbøgerne ’En Vej Ud Af Tågen’ og ’En Tid Med Mirakler’ samt ’Fremtiden Er Der Også i Morgen’, en bog rettet mod ungdommen for at give dem håbet om fremtiden tilbage.

Sangtime med Bertel Haarder

Til en højskoledag hører naturligvis også sang! Så som festlig afslutning på dagen dykker vi ned i Højskolesangbogen og ser, hvad der sker, når vi synger sammen.

Bertel Haarder er en kendt skikkelse i Danmark, idet han både har været højskolelærer, folketingsmedlem, medlem af Europa-Parlamentet, undervisnings-, forsknings-, integrations-, Europaudviklings-, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde. Han har desuden skrevet en lang række bøger; men her skal vi have fornøjelsen af at opleve ham fortælle om de vidt forskellige sange, som han har valgt, vi skal synge sammen.

Du vil måske også kunne lide...

Feed